
- Dit evenement is voorbij.
Lean & financieel-administratieve processen
25 november 2021 @ 12:00 - 14:00
Gratis – €130Intro
Programma
12u00: Verwelkoming en inleiding door Zorgondersteuning vzw
12u10: Lean & administratieve processen: hoe begin je eraan? Toelichting bij het gebruik van de A3-methodiek, door Maddy Silverans, Lean docent Zorgondersteuning en stafmedewerker proces- en projectmanagement te AZ Sint-Maarten.
12u40: Opvolging van facturatie en debiteuren; Christian Verelst is coördinator van ECD Paradox (Exalta VZW). Hij vertelt hoe hij de facturatie en de betalingsopvolging van de opleidingen dementie lean heeft gemaakt.
13u00: Verbeteren van de outcome huisbezoeken kraamzorg : Céline Mys van Familiehulp vertelt hoe ze meer rendement halen uit hun huisbezoeken.
13u30: De toegang tot een algemeen ziekenhuis : enkele ziekenhuizen (ZOL Genk, AZ H.Hart Mol, AZ St Elisabeth Herentals) geven aan hoe ze met de poortjes in Coronatijden de toegang hebben gereorganiseerd, maar ook en vooral hoe ze diezelfde poortjes nu gebruiken in andere toepassingen.
14u00: Q&A
Maddy Silverans
Stafmedewerker proces- en projectmanagement in AZ Sint-Maarten
Vandaag coördineert zij binnen AZ Sint-Maarten het projectmanagement office (PMO) en neemt ze de rol op van projectleider voor uiteenlopende ziekenhuisbrede (strategische) businessprojecten, alsook heeft zij de rol van Lean Coördinator. Zij coördineert de implementatie van de gehele lean filosofie binnen het ziekenhuis, waarbij zij zelf verschillende verbeterprojecten begeleidt, maar voornamelijk inzet op het doorgeven van kennis en kunde rond verschillende lean tools.

Christian Verelst
Coördinator Expertisecentrum Dementie Paradox
Christian Verelst is sinds 2007 coördinator bij het Expertisecentrum Dementie Paradox.
Van opleiding is hij ergotherapeut en maatschappelijk werker. In zijn job is hij verantwoordelijk voor de operationele en beleidsmatige werking van het expertisecentrum, maar staat daarnaast ook bekend als manusje-van-alles inzake vorming geven, projecten begeleiden en trajecten ondersteunen. Een LEAN approach komen daarbij bijzonder goed van pas.

Céline Mys
Productbeheer zorgbeleid Familiehulp
Binnen haar team werken ze rond de klant en de portfolio. Familiehulp is de grootste dienst gezinszorg met werking in Vlaanderen en Brussel. Met 13.000 medewerkers ondersteunen ze bijna 80.000 mensen in de thuissituatie. Als productbeheerder draagt Céline bij aan de ontwikkeling en het beheer van het beleid voor de diensten en de dienstenportfolio, en de vertaling van dit beleid naar de operationele werking. Haar focus ligt op technologie en innovatie en welke plaats deze kunnen hebben binnen de thuiszorg. Hoe kunnen ze de warme zorg aanvullen met moderne middelen en zo de klant nog beter te hulp staan. Hoe nemen ze de klant en medewerker mee in dit verhaal. Daarnaast is Céline nauw betrokken bij verschillende ICT projecten waar ze de vertaling maak tussen wat er kan (ICT en systemen) en wat er nodig is (operationele lijn) in de organisatie.

Gert Vandebosch
Cel beleidsondersteuning Ziekenhuis Oost-Limburg
Na wat omzwervingen in de IT-consultancy en operationeel management in KMO’s, kwam hij als financieel-administratief beleidsadviseur terecht in het Ziekenhuis Oost-Limburg. Zijn sterke operationele interesse en voorliefde voor automatisatie sluiten perfect aan op de LEAN cultuur. Het project om de inkom in het ZOL terug patiëntvriendelijker en veiliger te maken in tijden van COVID was voor hem een geschenk uit de hemel in het kader van de opleiding ‘Lean expert in Zorg en Welzijn‘ die hij dit jaar volgde.

Luc Joren
Financieel en Administratief directeur
Na een loopbaan van 11 jaar op de financiële dienst van een groot mediabedrijf, waar hij uiteindelijk group controller werd, koos Luc in 2012 resoluut voor een job in de zorg als financieel en administratief directeur bij AZ Herentals. In deze brede functie vallen, naast het financieel beleid, ook zowat alle administratieve processen binnen zijn domein.
AZ Herentals zet als ziekenhuis sterk in op de automatisatie en de verbetering van de diverse (patiënt)flows. Zo wordt er al geruime tijd gewerkt met inschrijvingskiosken, worden de patiënten op de raadpleging opgevolgd via RFID-tags en kan de familie van een patiënt in het chirurgisch dagziekenhuis online via een app volgen waar de patiënt zich bevindt in het operatieproces.
In het begin van de COVID-pandemie besloot het ziekenhuis dan ook vrij snel om deze ervaring met automatisatie ook toe te passen om de verhoogde toegangscontrole door covid beter te stroomlijnen. Ondertussen is dit proces volledig geïntegreerd in onthaal.

Als lid kan u meer zien dan enkel deze terugblik (foto’s, presentaties, artikels, ...).
Nog geen lid?
Word nu lid!
Lidmaatschap controleren
Leden kunnen deelnemen aan een voordeligere prijs:
Leden zorginstelling: gratis
Leden bedrijven: gratis
Ben je lid van Zorgondersteuning vzw of twijfel je aan het lidmaatschap van je organisatie?
Is je organisatie lid?