03 apr Thuiswerken in tijden van corona
Thuiswerken in coronatijden. Het is voor velen een uitdaging. Eerder bekeken we hoe we storingen konden beperken. En we hielpen je werkruimte organiseren. Vandaag bespreken we ene wat lastiger probleem.
Stelling 3
Ook met je nieuwe vrijheid kan jij je uitstelgedrag de baas.
Thuiswerken, dat sommigen zo plots overvallen heeft in deze coronatijden, doet een flinke aanslag op je wilskracht en het is een heuse test voor je uitstelgedrag.
Dit komt vooral omdat er nog geen routine is. Je hebt niet de gewoonte om in die vertrouwde omgeving waar je normaal leeft, plezier maakt, kookt, ontspant, TV kijkt, … uren aan een stuk geconcentreerd te werken op je PC.
Het zal dus de volgende dagen en weken echt zaak zijn om die routine erin te krijgen. Gewoontes aanleren duurt even. Het kost in het begin nogal wat wilskracht om je eraan te houden. Maar wees gerust, het zal steeds beter gaan.
- Start met het aankweken van routines door je startmoment te kiezen.
- Werk met ALS … DAN algoritme. De ALS kies je best niet tijdsgebonden, wel actiegebonden. Dus niet ALS het negen uur is dan begin ik. Maar wel, ALS ik ontbeten heb en de hond uitliet DAN start ik. (De enige gewoonte die wel tijdsgebonden moet zijn, is het opstaan uit je warme bed).
- Zorg dat er niets je start in de weg staat. Als het momentum er is dan moet dat feilloos in actie kunnen overgaan. Daarom…
- Maak op voorhand je takenlijst. Zet deze in volgorde. Maak duidelijk wat je twee, drie echt belangrijke taken zijn voor de dag.
- Leg alles klaar voor je eerste taak. Zo stimuleer je je brein om te starten. Het is een heel effectieve manier om in werkmodus te raken.
- Zorg dat je echt alles bij de hand hebt. Ook je data en bestanden!
- Start in de ochtend niet met het lezen van je mails. Hoe uitdagend ook in deze coronatijd, doe het niet! Het zal je van het ene naar het andere brengen. Maar het levert je geen waarde.
Hoe universeel menselijk en gewoon het ook is, uitstelgedrag is dom. Want uiteindelijk zal je toch je taken moeten doen. At the end you have to eat the broccoli!
Uitstelgedrag is eigenlijk niets anders dan minder belangrijke zaken doen terwijl je de belangrijke zaken voor je op schuift. Elke mogelijke storing en afleiding zijn het vehikel waarmee de uitsteller zich graag bedient. Het geeft hem het valse gevoel van druk bezig te zijn, terwijl hij in feite niks van waarde presteert.
- Hou je impulsiviteit onder controle door zoveel mogelijk storing en afleiding te vermijden.
- Maak goede afspraken met je huisgenoten.
- Creëer een storingsarme omgeving.
- Structureer je communicatie met anderen
- Haal het geroezemoes uit je hoofd door lijstjes bij te houden: wat je allemaal moet doen (en maak hierin geen onderscheid tussen werk en privé), je agenda, wat en met wie je dingen moet bespreken, wat je moet opvolgen bij wie.
- Zorg dat complexe taken voldoende klein en overzichtelijk zijn. Anders is er, letterlijk, geen beginnen aan.
- Kijk snel genoeg in het proces na of je alle informatie hebt voor de volgende stappen in je project. Anders is net dat ontbreken van die info straks weer een trigger tot uitstel.
- Maak je eigen deadlines. Zelfs, en vooral, voor subtaken.
- Verhoog voor jezelf de druk door feedbackmomenten (opvolgmomenten) af te spreken met je chef of je collega. Doe dat desnoods verschillende keren per dag. Dit werkt én waarde verhogend én het werkt als externe controle!
Menselijk als we zijn, spelen sommige psychologische trucjes van ons brein ons parten. Ook, en misschien vooral in deze abnormale tijden. Heb er aandacht voor!
- De ene dag lukt het allemaal wat beter dan de andere. In deze coronatijden hangt dit ook meer dan anders af van het gedrag van je huisgenoten. Zoek structuur, maar wees mild voor jezelf en je omgeving. Boosheid en frustraties zijn te gemakkelijke goedpraters van uitstelgedrag.
- Opgepast met je streven naar perfectie! Het is een van de grootste oorzaken van uitstelgedrag (ik ga het toch niet kunnen…). Soms is het beter gewoon iets af te werken, dan het perfect te willen doen en daardoor tot niks te komen.
- Als je een bepaalde dag wat minder vlot van start raakt, trap dan niet in de ‘what the hell’ val. Het is niet omdat de ochtend een miskleun werd dat daarom de hele dag om zeep hoeft te zijn!
Thuiswerken geeft vrijheid en misloopt de normale afgrenzing. Dat kan een zegen of een vloek zijn.
- Je kan je eigen uren kiezen. Je kan zelfs beslissen om ’s avonds laat of zelfs ’s nachts te werken. Iedereen moet dat zelf wat bepalen. Maar maak je vooral niets wijs. Een ganse dag voor huishouden en kinderen zorgen, en dan denken dat je in de avonduren je taken wel inhaalt… Vergeet het maar.
- Houd afgrenzing tussen week en weekend. Anders loopt werk en privé helemaal dooreen. De momenten dat je unplugged bent geven niet enkel ontspanning. Ze zijn onontbeerlijk voor een nieuwe lading wilskracht voor de volgende werkweken…
Tot slot nog de ultieme oplossing voor als het echt niet lukt. De vijf minuten regel. Spreek gewoon met jezelf af dat je nu vijf minuten werkt aan die belangrijke taak. Meer hoeft niet. Vijf minuutjes maar. Daar moet je toch niet teveel goesting of wilskracht voor hebben. Daarvoor kan je toch slecht zeggen dat je daar geen tijd voor hebt? Gewoon vijf minuutjes eraan bezig zijn.
Probeer het eens. Je zal versteld staan wat die vijf minuutjes werken in je eigen brein teweeg brengen. En je zal versteld staan van de resultaten voor je taak…
Storingen zijn het vehikel waarmee de uitsteller zich graag bedient. Maar van de andere kant heeft de nieuwbakken thuiswerker ook veel nood aan communicatie met collega’s en met de chef. Die evenwichtsoefening leidt ons maandag tot stelling 4 “Samenwerken op afstand is best mogelijk”.
Prettig weekend!
Jos Vanoppen