De logica van het geluk.

De logica van het geluk.

 

“Als je een schip wilt bouwen, moet je je werklui niet opdragen hout te verzamelen, je moet niet het werk verdelen en orders geven. Leer in plaats daarvan mensen eerst te verlangen naar de eindeloze zee.”

Antoine de Saint-Exupéry

Je medewerkers motiveren!

Als iemand gemotiveerd is, dan kan hij de wereld aan.

Motivatie, in zijn oervorm kennen we dat ook als passie of verliefdheid, is wellicht ‘s werelds grootste kracht om iets gedaan te krijgen. Vandaar dat we vroeger in management opleidingen leerden dat je je medewerkers moest motiveren. Want gemotiveerde medewerkers zouden productief én gelukkig zijn.

Pas vele jaren later leerde ik begrijpen wat dat motiveren precies inhoudt. Ik moest er eerst de theorieën van Appreciative Inquiry[1] en de cursussen inspirerend leiderschap van Richard Boyatzis [2] [3] voor leren kennen. Probeer maar eens. Dat helpt echt.

Helaas leerde ik in de literatuur over productiviteit, wilskracht en uitstelgedrag ook steeds meer de beperkingen van motivatie kennen. Motivatie ís een grote kracht, maar motivatie is heel contextgevoelig. Een beetje tegenslag en je motivatie smelt weg. Chronisch commentaar van je leidinggevende over alles wat jij niet goed doet of wat in de organisatie allemaal fout is neemt je motivatie helemaal weg.

Maar ook de eeuwige negativisten (van het type ‘heb je gehoord wat ze nu weer beslist hebben…’) rondom jou zuigen je motivatie weg.

Motivatie werkt, maar je kan er niet op rekenen. Laat ons daarom eens kijken of we langs de omgekeerde weg medewerkers kunnen motiveren.

Je medewerkers gelukkig houden!

Een gelukkige medewerker is tot 23% meer productief.

Mensen gelukkig maken is niet zo heel moeilijk.

Faciliteer hun werk met goede werkprocessen en het juiste materiaal. Toon de resultaten. Vier successen. Geef pluimen. Beloon inzet.

Laat je medewerkers mekaar helpen. Anderen helpen maakt iemand in de eerste plaats zelf gelukkig.

Help je medewerkers een exceptionele ervaring bieden aan klanten, patiënten, collega’s. Leer hun van deze WOW[4] momenten te genieten. Laat ze die vertellen en beleven.

Vermijd negativiteit. Laat niet toe dat collega’s roddelen. En vooral, grijp in als er mensen zijn die op alles en nog wat commentaar hebben. Negativiteit is geweldig besmettelijk! Eer je het weet gaan er ganse golven van doorheen je afdeling of organisatie.

Mensen die zich goed voelen zijn spontaan actief. En actie geeft vanzelf motivatie. Niet omgekeerd. (Mijn moeder zaliger kende die wijsheid al. Telkens ik zei “ik heb geen goesting”, zegde zij:  “menneke, begin er maar aan, de goesting komt dan vanzelf wel”)

Medewerkers zijn van zichzelf gemotiveerd. Anders had je hen toch nooit aangeworven? Leidinggeven wordt op die manier eigenlijk best simpel: zorg er gewoon voor dat je medewerkers, die van zichzelf gemotiveerd zijn, dat blijven. Ontneem hun motivatie niet.

En voor degenen die het toch wat verder zoeken: motiveren van je medewerkers is niets anders dan hen inspireren. Met speeches, met visie, met voorbeeldgedrag, met uitdagingen, met feedback. Deel je visie en jouw dromen met hen. En bovenal, luister naar het advies van Antoine de Saint-Exupéry in het citaat hierboven: laat hen dromen.

 

Door Dhr. Jos Vanoppen, BeterAnders

[1] Jackie Stavros and Cheri Torres. Conversations Worth Having, Second Edition: Using Appreciative Inquiry to Fuel Productive and Meaningful Engagement .

[2] Richard E. Boyatzis and Annie McKee. Resonant Leadership: Renewing Yourself and Connecting with Others Through Mindfulness, Hope, and Compassion .

[3] Zie de cursussen Inspirerend leiderschap van R. Boyatzis en zijn collega’s op Coursera

[4]  WOW moment: Opvallend of indrukwekkend kenmerk; iets dat een anders normale gebeurtenis transformeert in iets speciaals en unieks.