Zorgondersteuning vzw blogt: Lees nooit één boek

door Hans Crampe

Herinner je je de Oscaruitreiking van dit jaar nog? Waarschijnlijk wel. Het evenement liep in het honderd omdat de verkeerde als winnaar werd uitgeroepen. Het werd natuurlijk in de media sterk uitvergroot. Veel minder glamour en media aandacht krijgt de jaarlijkse uitreiking van het managementboek van het jaar. Een eminente internationale jury verkiest jaarlijks de tien beste boeken over management en leiderschap.  Al 25 jaar lees ik ze. Wat ooit startte als een behoefte aan een eenduidig referentiekader draaide al snel anders uit…

Het ene jaar wint een boek die waarderend leiderschap promoot. “Geef je medewerkers veel pluimen dan krijgen ze vleugels! Net als gras zullen ze niet groeien door er aan te trekken. Geef jouw medewerkers aandacht, waardering en erkenning.” Je leest het boek en gaat er mee aan de slag. Het jaar daarop wordt echter uit een totaal ander vat getapt! Fearing leadership blijkt dan toch nog net iets beter te zijn. Het kan nooit kwaad dat je medewerkers een beetje bang zijn van je. Dan zullen ze net die extra stap zetten!

Wat moet je met deze tegenstrijdige inzichten? En zo gaat dit jaar na jaar. Soms wint een boek dat je aanbeveelt om kritische processen op te volgen met indicatoren. Meten is weten! Maak een dashboard. Dan zie je, net als een piloot, of je organisatie op koers ligt. Je weet waarop je moet sturen. Het winnend boek het jaar erop daarentegen beschrijft dan weer dat dit erg gevaarlijk is. Indicatoren beschrijven enkel het verleden. Het is alsof je 120 kilometer per uur op de autosnelweg rijdt en je kijkt enkel in je achteruitkijkspiegel. Denk aan de kalkoen! Vraag hem om op 23 december te voorspellen hoe de toekomst eruit ziet op basis van het verleden. Hij krijgt toch elke dag steeds meer eten…. Weet hij veel wat er morgen op het menu staat. Slecht idee dus, volgens deze auteurs. Ze stellen voor om in te zetten op antifragiliteit en disruptief denken in plaats van op procesbeheersing! Pas dan zet je in op de toekomst.

Volgens andere winnende auteurs moet je structuur brengen in je organisatie. Maak functiekaarten voor je medewerkers! Maak doelstellingen voor je werkgroepen! Anderen wijzen op het gevaar hiervan. Je beknot zo de creativiteit van je medewerkers. En net deze creativiteit maakt het verschil.

Sommigen zweren bij een clean desk. Op het einde van je dag is je bureau en je mailbox leeg. Een rommelige bureau wijst immers op een rommelige geest. Anderen pleiten voor autonomie. Laat medewerkers met hun bureau doen wat ze willen. Want als een rommelige bureau wijst op een rommelige geest, op wat wijst een leeg bureau dan…?

Alle winnende boeken lezen biedt dus geen eenduidig referentiekader. Integendeel. Tegenstrijdigheden troef. Je blijft met heel wat vragen achter. Zijn zelfsturende teams nu wel of niet beter? Hou je nu beter een evaluatiegesprek, een functioneringsgesprek, een waarderingsgesprek, een 360° feedbackgesprek, een POP- of een GOP- gesprek of helemaal geen gesprek? Dragen accreditatiesystemen nu bij tot kwaliteit of zijn deze systemen duurder dan het probleem dat je wilt aanpakken?  Moet je nu een leider zijn of een manager of kan je beiden combineren?

Het staat als een paal boven water. Nuancering is aan te raden! Elk inzicht biedt zowel houvast als ook valkuil in. Het slechtste wat je dus kan doen is maar één boek lezen en het klakkeloos volgen. Dan denk je natuurlijk te eenzijdig. Dan laat je je misschien te snel omringen en adviseren door mensen die hetzelfde boek gelezen hebben en de theorie te sterk promoten. Dan volg je alleen opleidingen die deze visie bekrachtigen. En dan wordt de valkuil alleen maar groter. Lees dus nooit één boek.

Zin in een genuanceerde opleiding? Zorgondersteuning vzw biedt inzichten in de waarde en de valkuilen van LEAN.

Alle informatie over onze opleidingen vind je via deze link.

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief om de meest intressante artikelen en updates toegestuurd te krijgen.

Scroll to Top