Zorgondersteuning vzw blogt: ‘Denk aan het liedje!’

Ken je het gevoel? Vol passie en vuur formuleer je op een beleidsdag je beleidsdoelstellingen. Je wilt starten met het invoeren van LEAN. Je hebt naar dit moment reikhalzend uitgekeken. Maar de vonk slaat niet over. Je medewerkers begrijpen om één of andere reden niet waar je naar toe wilt, laat staan waarom. Je hebt het nochtans grondig voorbereid. Je volgde zelf een uitgebreide opleiding en je nam heel wat literatuur door. Je projectplan is netjes uitgeschreven en de inspraak van je medewerkers vormt de rode draad in elke stap. Je presentatie heb je tot in de puntjes verzorgd. Hoe komt het dan toch dat zij niet enthousiast zijn? Vooraleer je gaat twijfelen aan jezelf of aan je medewerkers kun je misschien deze gouden tip gebruiken. Denk aan het liedje van Elizabeth.

Elizabeth Newton promoveert in 1990 in de Psychologie door een heel eenvoudig spelletje te bestuderen: het spelletje van de ‘tikker’ en de ‘luisteraar’. De tikkers krijgen een lijst met overbekende liedjes in de categorie ‘Happy Birthday’ en ‘Broeder Jakob’. Een tikker kiest een liedje en tikt het ritme op de tafel. De luisteraar moet raden om welk liedje het gaat. De resultaten zijn heel verrassend. Slechts twee  procent van de liedjes wordt goed geraden. Wat maakt dit onderzoek boeiend? Elizabeth vraagt de tikkers vooraf hoe groot ze de kans achten dat de luisteraars het liedje zullen raden. Zodra ze de lijst met liedjes te zien krijgen, antwoorden ze dat minstens de helft van de liedjes geraden zal worden. In werkelijkheid is het dus maar twee procent. In het experiment zijn de tikkers verbaasd als hun liedje niet geraden wordt. Sommige verdenken de luisteraars dat ze bewust tegenwerken. Het lijkt zo overduidelijk welke liedjes ze tikken….

Hoe komt dat? Probeer eens een liedje te tikken op de tafel. Jij hoort het liedje in jouw hoofd. Het is vrijwel onmogelijk het liedje niet te horen. Maar de luisteraar kent het liedje niet vooraf. Het enige wat hij hoort is een soort onsamenhangende morsecode. De tikkers hebben voorkennis die de luisteraars niet hebben. En het probleem is dat het voor de tikkers nu ongelofelijk moeilijk is om zich voor te stellen hoe het is om deze kennis (de melodie) niet te hebben. Als je aan het tikken bent, is het vrijwel onmogelijk om te horen wat de luisteraar hoort: losstaande tikjes zonder enige vorm van melodie.

Misschien maak je op je beleidsdag ook deze fout. Jij bent al zo lang bezig met LEAN (het liedje) dat je het bijna niet meer vertaald krijgt naar je medewerkers. Tijdens je beleidsdag moet je ‘het liedje’ communiceren. Dan pas schep je duidelijkheid en creëer je zonder twijfel meer betrokkenheid. Maak er geen eenrichtingsverkeer van. Laat je team LEAN zelf ontdekken en laat interactie toe.  Anders tik je maar wat op de tafel en horen je medewerkers het liedje niet.

Ben je benieuwd hoe je dit concreet doet? Heb je interesse in andere gouden tips? Met trots stelt zorgondersteuning je dan graag ons nieuw boek voor “Black Belt – Lean in zorg en welzijn”. Meer info en bestelling.

Hans Crampe
15 januari 2017

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief om de meest intressante artikelen en updates toegestuurd te krijgen.

Scroll to Top