Zorgondersteuning blogt: Is leren uit je fouten wel oké?

Logo_ZOZorgondersteuning vzw blogt!
Is leren uit je fouten wel oké? 2016-01
Hans Crampe

Is leren uit je fouten wel oké?

Het leven zoals het is… Een woonzorgcentrum met 150 woongelegenheden. Reeds jaren worden er maandelijks kwaliteitscontroles uitgevoerd. Zo kijkt de organisatie na of de verpleegkundigen hun handen wassen en ontsmetten voordat ze een oogindruppeling doen bij bewoners. De organisatie is deze keer in de wolken. Ze hebben de beste score ooit behaald! 85 procent! Er wordt op elke teamvergadering getrakteerd met taart om dit voortreffelijk resultaat te vieren. De doelstelling van 70 procent werd immers ruim overschreden.

Wat denk je? Vind je dit terecht?

Even een ander voorbeeld ….

Je hebt een schitterend weekend achter de rug! Je had uiteindelijk de tijd gevonden om je oude suikertante te bezoeken. Ze gaf je 5000 Euro in een enveloppe. Je hebt niet graag zoveel geld in huis en je haast je de maandagochtend naar de bank. Aan het loket zit een vriendelijke dame. Je vraagt haar om het volledige bedrag op jouw persoonlijke rekening over te schrijven. De dame neemt het geld van je aan en vertelt je vol enthousiasme dat je op beide oren kan slapen. Dit filiaal van de bank is immers net verkozen tot het beste van de streek. De kans dat het geld effectief op jouw rekening staat is 85 procent. Meer nog, ze hebben net taart gekregen van hun directie als dank voor dit voortreffelijk resultaat.

Wat denk je? Vertrouw je je geld toe aan deze dame? Waarschijnlijk laat je je geld niet achter en neem je het mee naar huis. Een dergelijk resultaat is toch onaanvaardbaar!

Maar wat blijkt. In onze organisaties in de zorg- en welzijn zijn dergelijke resultaten soms de norm. Een norm die we soms zonder veel nadenken aanvaarden. We gebruiken adagia zoals “Elke fout is een kans!” of “We moeten leren uit onze fouten!” Maar als we op reis gaan met een vliegtuig stappen we niet in bij de piloot die beweert dat hij leert met vallen en opstaan. Lean Six Sigma, één van de onderdelen van LEAN, vindt dit onaanvaardbaar. Concreet betekent LEAN Six Sigma dat je fouten absoluut probeert te vermijden. Slechts 3,4 fouten per miljoen processtappen worden aanvaard. Bijna foutloos dus. Het klinkt allemaal erg logisch. Als je geen fouten maakt heb je geen gedoe. Er gaat geen tijd verloren in het rechtzetten van de schade. De taak of het proces moeten niet worden overgedaan. En vooral, je klanten hebben er recht op!

Maar hoe werk je foutloos?

Je zal misschien anders met je processen moeten omgaan dan vandaag. Six Sigma kan je niet bereiken door processen uit te schrijven en regelmatig op te volgen aan de hand van procesindicatoren en verbetercirkels. Dan haal je hoogstens 99 %. Een foutpercentage van 1% op je netwerk betekent toch nog 88 uur zonder netwerk. Bij Six Sigma is dat 5 minuten elke 5 jaar.

Gelukkig is er een relatief eenvoudige weg naar foutloze processen: de POKA YOKE technieken. Een POKA YOKE is een Japanse term die verwijst naar technische hulpmiddelen die voorkomen dat er fouten gemaakt worden. Je kent ze waarschijnlijk wel uit je dagelijks leven. Met een recente wagen zal je je lichten niet meer laten branden als je je auto op de parking achterlaat. Waarschijnlijk zal een alarmsignaal je erop wijzen of misschien gaan de lichten automatisch uit. Dit is een voorbeeld van een POKA-YOKE techniek. Met het introduceren van een POKA YOKE-techniek heb je dus een flinke stap voorwaarts gezet richting foutloze processen. Je moet geen arbeidsintensieve dubbele controles meer uitvoeren en je bent zeker dat je geen fouten meer zal maken. Het is “technisch” onmogelijk om de fout nog te maken.

Meteen rijst er dan een vraag. Waarom zijn er dan niet meer van deze technieken in onze sector? De industrie gebruikt dergelijke technieken al jaren met veel succes. Door creatieve denktechnieken en uitgebreid internationaal literatuuronderzoek vinden POKA YOKE- technieken stilaan hun weg in zorg- en zorgondersteunende processen .

Benieuwd?
Zorgondersteuning reikt in zijn opleidingen frisse voorbeelden en ideeën aan om dergelijke technieken te implementeren. Zo moet je niet meer leren uit je eigen fouten. Je maakt ze niet meer!

Lees hier meer.

Lees hier de publicatie uit , gepubliceerd op 5/02/2016

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief om de meest intressante artikelen en updates toegestuurd te krijgen.

Scroll to Top