Hoe kan ik effectiever en efficiënter omgaan met mijn tijd?

15
okt
Dienstencentrum Bosuil - Zorgbedrijf Antwerpen, Bosuil 160, Antwerp, Belgium
Aanvang om 18:30 - einde voorzien rond 22:00

Terugblik

Dhr. Jos Vanoppen en Mevr. Elke Panis brachten een eerste heel geslaagde sessie over hoe men efficiënt en effectief kan omgaan met tijd. Al van bij aanvang werd het publiek aan het werk gesteld om tijdens het evenement na te denken over hoe succesvolle mensen hun tijd anders invullen. Hierbij werd vooropgesteld dat iedereen even veel tijd bezit. En inderdaad, een minuut telt voor iedereen nog steeds 60 seconden.

Tijdens de presentaties maakten de sprekers veelvuldig gebruik van publicaties en wetenschappelijke literatuur. Vooral het werk van David Allen werd geprezen om de relevante inhoud. Zijn Getting Things Done-systeem bouwde men echter vakkundig om tot het Getting the Right Things Done-systeem waar effectiviteit een belangrijkere rol kreeg. Ook andere handige tips en tricks kwamen aan bod waarbij de luisteraars leerden om ‘s ochtends kikkers in te slikken, om ons glas eerst te vullen met de grootste keien en om gebruik te maken van pomodoros. De sessie ontbrak dus zeker niet aan beeldspraak en metaforen.

Verder ging men ook dieper in op verschillende soorten storingen. Hierbij bleek, al dan niet onverwacht, dat mailverkeer een grote boosdoener is als het gaat om tijdverspilling. Ook vergaderingen, multi-tasken, gezondheid, stress, uitstelgedrag en de gemoedstoestand blijken een aanzienlijke invloed te hebben op het efficiënt en effectief benutten van tijd. Duidelijke aanbevelingen werden dan ook gecreëerd die de toehoorders in staat moeten stellen om zelf aan de slag te gaan en tijdswinst te bekomen.

De sessie werd afgesloten met het antwoord waar sommigen heel erg op zaten te wachten: Wat doen succesvolle mensen nu eigenlijk anders?

In de tweede sessie zullen we stilstaan bij de problemen die jij ervaart en hoe je deze kan oplossen. Inschrijven kan door te mailen naar: info@zorgondersteuning.be

 

Programma

Als multitasken niet meer voldoende is…

Kenniswerkers ervaren stress. Sedert we allemaal digitaal leven en werken loopt het helemaal fout met onze planning. Elke dag zijn er meer taken dan tijd, meer vragen dan oplossingen. Iedereen worstelt ermee. Mailboxen raken niet leeg, vergaderingen brengen niks op, afspraken worden niet gevolgd. Tijd te kort en stress te veel. Herken je het?

Efficiënt werken is dan in. Iedereen lijkt er wel mee bezig. Of zou er mee bezig willen zijn. Want dat het nodig is, dat beseft iedereen. Maar, efficiënt werken: wat betekent dat dan eigenlijk? Hoe doe je dat? Hoe begin je er aan? Waar moet je op letten? Is dat nu wel of niet een synoniem van papierloos werken en moet dat allemaal met apps ondersteund worden?

Welke basisvaardigheden zijn nodig of nuttig om efficiënter te werken?  Moet je inderdaad je energie en niet je tijd managen? Wat heeft flow en wilskracht met efficiency vandoen? Is efficiënt werken een aangeboren talent of kan iedereen dat leren? Het aantal boeken over efficiënt werken is enorm.  Het aantal boeken over de basisvaardigheden die naar efficiënt werken leiden is nog groter.

In hun zoektocht naar antwoorden op bovenstaande vragen zijn dhr. Jos Vanoppen, Manager medisch-administratieve diensten van het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) en mevr. Elke Panis CFO van het ZOL een heel pak ervaringen rijker geworden op het gebied van tijdsmanagement. Tijdens dit avondseminarie wensen zij graag hun ervaringen te delen met u. Ze hebben heel wat ideeën, principes en theorieën zelf uitgeprobeerd. Het ene werkte al beter dan het andere, het ene leverde al meer tijdswinst en voldoening op dan het andere.

Zowel de theoretische concepten als de praktijkervaringen willen ze graag met u delen. Daarenboven willen ze dat u zelf ook aan de slag gaat door doorheen de sessie samen al dadelijk wat oefeningen te doen.

Deze eerste sessie zal starten met de vraag: wat hebben bijna alle heel talentrijke mensen uit de geschiedenis met mekaar gemeen? (Ken jij het antwoord?)

Om ervaringen te delen en knelpunten te bespreken organiseren we een opvolgsessie 19 januari 2016. We bespreken er  successen en tegenslagen. We leren er van mekaar. Wij geven nog meer tips en trucs, voor gevorderden deze keer. Tegen dan bent u immers zelf al wat expert.

Agenda:

  • 18u30-19u00: Onthaal + broodjes
  • 19u00-19u10: Verwelkoming en inleiding
  • 19u10-21u15:  ‘Als multitasken niet meer voldoende is…’
    • Dhr. Jos Vanoppen, Manager medisch-administratieve diensten ZOL
    • Mevr. Elke Panis, CFO ZOL
  • 21u15-22u00: Afsluitende netwerkdrink

 

Inschrijven kan via onderstaande inschrijvingsblok. Gelieve duidelijk aan te duiden op welke sessies u wenst in te tekenen.

Opgelet de prijs voor een niet-lid bedraagt 95,-EUR per sessie. Indien u als niet-lid onmiddellijk intekent voor beide sessies, betaalt u maar 150,-EUR ipv 190,-EUR.

Het is enkel mogelijk om in te schrijven als medewerker uit de zorgsector op de niet-leden prijs. Voor de bedrijven (o.a. toeleveranciers zorgsector, etc) worden enkel de bedrijfsleden/structurele partners toegelaten.


Scroll to Top