Hoe het proces medicatielogistiek nu best organiseren?

18
jun
De Westvlaamse Apothekersvereniging, Kwadestraat, Roeselare, Belgium
Aanvang om 18:30 - einde voorzien rond 22:00

Terugblik

Een succesvolle interactieve sessie rond het organiseren van medicatielogistiek op een zo veilig, kwaliteitsvol en efficiënt mogelijke manier. De praktijkvoorbeelden van AZ Alma (Mevr. Ann-Sophie Franki) en AZ Damiaan (Dhr. Kurt Verbeke) waren een uiterst interessante kijk op de voordelen/nadelen, de beslissingsparameters, de implementatie, valkuilen, lessons learned, etc die zij hebben ervaren.

De cases waren een uitstekende aanleiding voor het interactieve paneldebat die volgde. Het was een interactief gegeven tussen de moderator, sprekers en het publiek dat we hebben moeten laten overvloeien in het netwerkmoment. Er zijn vele vragen beantwoord en contacten gelegd om ervaringen uit te wisselen. Echter leven er nog vele vragen, waardoor we besloten hebben om in het voorjaar van 2016 terug een sessie rond een ander aspect van medicatielogistiek te organiseren zodat het debat staande houdt en er ervaringen kunnen uitgewisseld worden.

Programma

Naar aanleiding van de recente publicaties rond de inspectieverslagen van de Vlaamse Zorginspectie werd er door Test-Aankoop gesteld dat de opmerkelijkste vaststelling is dat bij de helft van de ziekenhuizen (die reeds geïnspecteerd zijn) rond medicatie (ernstige) risico’s werden vastgesteld voor de veiligheid van de patiënt. (bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2330940)

Als we ons oor te luisteren leggen bij onze leden, kunnen we stellen dat er rond medicatielogistiek al heel wat stappen in de goeie richting gezet zijn maar dat er nog vele stappen te ondernemen zijn.  Er leven nog vele vraagtekens over wat nu de beste manier is om de medicatielogistiek op een zo veilig, kwaliteitsvol en efficiënt mogelijke manier aan te pakken. Om jullie hierin te ondersteunen willen we op deze activiteit focussen op de verschillende mogelijkheden voor het organiseren van een medicatie logistiek systeem (van order tem toediening). Aan de hand van enkele bestaande cases bekijken we welke de voordelen/nadelen, de beslissingsparameters, de implementatie, valkuilen, lessons learned, etc zijn,

De volgende praktijkvoorbeelden zullen gebracht worden:

  • AZ Alma – Mevr. Ann-Sophie Franki, hoofdapotheker
    Naar aanleiding van het nieuwbouwziekenhuis werd er een studie verricht om te bepalen op welke manier de organisatie van de medicatielogistieke processen best zouden aangepakt worden. Tijdens deze presentatie zal er dieper ingegaan worden op de studie, de uiteindelijke beslissing van aanpak, de link met het beleid en de pro en contra van de genomen beslissing.
  • AZ Damiaan – Dhr. Kurt Verbeke, hoofdapotheker
    Sinds oktober 2012 is AZ Damiaan gevestigd in het nieuwbouwziekenhuis waar ze gekozen hebben om de medicatie logistieke processen te organiseren aan de hand van een centraal automatisch voorraadmagazijn. Tijdens deze presentatie zal er dieper ingegaan worden op d eduiding bij de genomen beleidskeuze, de pro/contra argumenten van deze beleidskeuze, de implementatie, de valkuilen en de lessons learned.

Nadien wordt er een panel/debat georganiseerd met Mevr. Ann-Sophie Franki, Dhr. Kurt Verbeke en (nog niet bevestigd) welke zal gemodereerd worden door Mevr. Katy Verhelle, hoofdapotheker AZ Groeninge en voorzitter Vereniging Ziekenhuisapothekers (VZA)

Agenda:

  • 18u30-19u00: Onthaal + broodjes
  • 19u00-19u10: Verwelkoming en inleiding
  • 19u10-19u50:  Case AZ Alma, mevr. Ann-Sophie Franki, hoofdapotheker
  • 19u50-20u30: Case AZ Damiaan, dhr. Kurt Verbeke, hoofdapotheker
  • 20u30-21u15: Panel met moderatie door mevr. Katy Verhelle, hoofdapotheker AZ Groeninge & voorzitter VZA
  • 21u15-22u00: Afsluitende netwerkdrink

Scroll to Top