Op zoek naar de ideale mix tussen “People, Process en Performance”

18
mei
Lamot Congres- en Erfgoedcentrum, Mechelen, België
Aanvang om 09:00 - einde voorzien rond 18:00

Terugblik

Ook dit jaar kunnen we terugblikken op een geslaagd congres!

Door het slechte weer en de bijgevolg zware files begonnen we iets later aan het programma, maar dit mocht de pret niet bederven.

Dhr. Rudy Maertens startte met een korte voorstelling van Zorgondersteuning vzw en de inleiding van het congres: “Is de cliënt ooit uit het oog geweest?”

Prof dr. Kris Vanhaecht begon de dag met een energieke presentatie waarin enige humor niet ontbrak. We kwamen tot de conclusie dat zorgprofessionals kwaliteit wel eens anders definiëren of evalueren dan de patiënt zelf.
Van Dhr. Stefaan Sarens leerden we dat een Gemba walk echt werkt en dat het de moeite waard is om je cliënt te betrekken bij het design van je proces.

Na een korte pauze kregen we van Prof. dr. Wim Pinxten een stukje ethiek voorgeschoteld.

Na het ethische vraagstuk kregen we inzichten uit de industrie, zowel Dhr. Frank Kimpe als Dhr. Norbert D’herckers kwamen vertellen hoe zij omgaan met hun klanten. Een ware eye-opener, waarbij we onthouden dat DE klantenervaring geleverd wordt door het ganse team.

Tot slot kwam het prachtige verhaal van het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis door Esther Gruintjes – van Gerven en Marcel Boonen. We kregen inzicht in het Lief en Lenig-concept en maakten volgende rekensom: Patiëntwaarde = Resultaat + Afhandeling + Emotie

Last but not least werd de “Lean Award for Gold Care” uitgereikt.
Deze ging geheel verdiend naar Annelies Van Weymbergh met haar project “Keer je kar!” in het UZ Brussel.
Proficiat, Annelies!
Ook een proficiat voor Kenneth Pauwels (PC Sint-Jan, Eeklo) en Jo Henderick (PC Caritas, Melle) met hun mooie projecten.

Kortom, een boeiende dag met inspirerende ideeën!
De presentaties van die dag, alsook de evaluaties, kunnen jullie hieronder terugvinden. (Niet alle presentaties staan online. Van zodra we de goedkeuring krijgen van de spreker voor publicatie, komt hun presentatie online. Indien interesse in een van de presentaties die niet online staat, neem contact op via info@zorgondersteuning.be)

Wie wil, kan nagenieten aan de hand van enkele foto’s!

DSC_0007 DSC_0008 DSC_0009 DSC_0010 DSC_0026 DSC_0028 DSC_0029 DSC_0030 DSC_0031 DSC_0038 DSC_0040 DSC_0041 DSC_0043 DSC_0044 DSC_0045 DSC_0046 DSC_0047 DSC_0048 DSC_0049 DSC_0050 DSC_0051 DSC_0052 DSC_0054 DSC_0055 DSC_0057 DSC_0058 DSC_0059 DSC_0060 DSC_0063 DSC_0064 DSC_0067 DSC_0070 DSC_0071 DSC_0072 DSC_0073 DSC_0074 DSC_0075 DSC_0076 DSC_0077 DSC_0078 DSC_0079 DSC_0081 DSC_0082 DSC_0083 IMG_0279 IMG_0282 IMG_0284 IMG_0285 IMG_0290 IMG_0291 IMG_0295 IMG_0300 IMG_0302 IMG_0303 IMG_0305 IMG_0315 IMG_0317 IMG_0324 IMG_0325 IMG_0327 IMG_0339 IMG_0350 IMG_0351 IMG_0352 IMG_0354 IMG_0356 IMG_0371 IMG_0372 IMG_0374 IMG_0377 IMG_0379 IMG_0385 IMG_0402 IMG_0410 IMG_0411 IMG_0432 IMG_0434 IMG_0435 IMG_0436 IMG_0439 IMG_0477 IMG_0479 IMG_0484 IMG_0486 IMG_0510

Programma

De cliënt: terug van weggeweest? 
Op zoek naar de ideale mix tussen “People, Process en Performance”

Ontwikkeling van uw organisatie gebeurt klassiek rond de drie P’s: People – Process – Performance. Maar hoe zit het met de verbindingslijnen tussen deze pijlers en hoe verhoudt dit zich tot cliëntgerichtheid? In dit congres nemen we de handschoen op en gaan we dieper in op hoe deze 3 pijlers een belangrijke invloed kunnen uitoefenen op elkaar én hoe dit waarde brengt voor de cliënt.

Tijdens het congres bekijken we CLIENTGERICHTHEID ten opzichte van de 3 P’s en hoe deze best met elkaar te verzoenen.

  • Hoe worden de doelstellingen van performantie en  cliëntgerichtheid gelijk gericht waarbij de beschikbare financiële middelen optimaal besteed worden?
  • Hoe kunnen we efficiënter werken met behoud van cliëntgerichtheid?
  • Hoe vertaalt zich dit naar sturing en resultaatgebieden die relevant zijn voor de cliënt?
  • Hoe waak je erover dat je oplossingen niet duurder zijn dan je problemen? Wat zijn op de literatuur gebaseerde tools om hiermee heel pragmatisch aan de slag te gaan?
  • Hoe gaat men hiermee om in de industrie? Hoe verzoenen zij de 3 P’s met klantgerichtheid? Kunnen we iets leren van hen?
  • Hoe dagen we onze medewerkers uit efficient én klantgericht in de dagdagelijkse praktijk samen te brengen?

Tijdens het congres komen een aantal deskundigen aan het woord die vanuit verschillende perspectieven hun licht laten schijnen op genoemd thema. Ook brengen twee ervaringsdeskundigen uit andere sectoren ter inspiratie hun verhaal. Tot slot wordt het prachtige verhaal van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis gebracht wat een praktijkvoorbeeld is van de zoektocht naar een balans tussen de 3 P’s en patiëntgerichtheid: ‘het met aandacht en betrokkenheid leveren van de optimale zorg voor de patiënt’.

Programma

09u00-10u00   Onthaal + koffie en ontbijt
10u00-10u30   Inleiding en welkom ‘Is de cliënt ooit uit het oog geweest?’ – dhr. Rudy Maertens, voorzitter Zorgondersteuning vzw & Algemeen directeur AZ Alma
10u30-11u20   ‘Is er nog wel geld voor onze cliënt?’ – Prof. dr. Kris Vanhaecht, Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid KULeuven
11u20-12u20   ‘Zijn onze processen nog cliëntgericht?’ – dhr. Stefaan Sarens, Algemeen Directeur Wit-Gele Kruis van Antwerpen vzw
12u20-13u30   Lunch
13u30-14u20   ‘Zijn onze medewerkers klantgericht en wendbaar?’ – Prof. dr. Wim Pinxten,  Faculteit Geneeskunde en Levenswetenschappen UHasselt
14u20-15u10   De cliënt aan het stuur?’ – Frank Kimpe, Managing Director Volvo Truck Center
  ‘Efficiënt en toch cliëntgericht!’ Norbert D’herckers, Global Procurement Director Akzo Nobel
15u10-15u50   pauze 
15u50-16u50   ‘De patiënt terug van weggeweest?’ – Dhr. Marcel Boonen, Strategisch adviseur en Mevr. Esther Gruintjes – Van Gerven, Zorgmanager Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) Tilburg
16u50-17u10   ‘Lean Award for Gold Care’ – De deelnemers aan het congres kunnen zelf beslissen wie er met deze award naar huis gaat!
17u10-17u40   Slotconclusies inclusief prijsuitreiking – dhr. Rudy Maertens, voorzitter Zorgondersteuning vzw
17u40-19u00   Afsluitende netwerkdrink

 

Voorstelling sprekers:

 

Rudy.MaertensDhr. Rudy Maertens is Algemeen directeur – Dagelijks bestuurder van AZ Alma in Eeklo. Daarnaast is hij voorzitter van de raad van bestuur van Zorgondersteuning vzw èn ook van In4Care vzw.
Rudy Maertens begon zijn carrière als verpleegkundige in het toen nog A.Z. Heilig Hart Oostende. Hij begeleidde de fusie tussen AZ Heilig Hart en AZ Sint-Jozef en werd Administratief-economisch directeur van AZ Damiaan Oostende.
Sinds 2003 is hij het gezicht van AZ Alma. Ook hier begeleidde hij de fusie, dit keer tussen de Heilig Hartkliniek uit Eeklo en het Sint-Elizabethziekenhuis in Sijsele. Sinds maart 2017 huist AZ Alma in een gloednieuw gebouw in Eeklo.
Naast de inleiding en het eerste thema “Is de cliënt ooit uit het oog geweest?” zal Dhr. Maertens ook de volledige dag aan elkaar praten, de award uitreiken en slotconclusies maken.

 

Kris.Vanhaecht

Prof. dr. Kris Vanhaecht doceert kwaliteit & patiëntveiligheid aan het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid (LIGB) van de KU Leuven. Daarnaast is hij deeltijds verbonden aan de dienst kwaliteit van de UZ Leuven en heeft hij een leidende rol in het Belgisch Nederlands Netwerk Klinische Paden.
Prof. dr. Kris Vanhaecht stelt zich de vraag: ‘Is er nog wel geld voor onze cliënt?’

 

 

Dhr. Stefaan Sarens – volgt
Wim.Pinxten

Prof. dr. Wim Pinxten is docent medische ethiek aan de faculteit geneeskunde en levenswetenschappen van de Universiteit Hasselt. Zijn onderzoek richt zich op de ethische aspecten van onderzoek en zorg voor kwetsbare individuen en populaties.

Prof. dr. Pinxten zal zich de vraag stellen of onze medewerkers wel klantgericht en wendbaar zijn.

 

Frank.Kimpe

Dhr. Frank Kimpe is Management Director bij Volvo Truck Center. Sinds 1996 werkt hij bij Volvo Trucks, in verschillende managementposities.
Dit zowel in België als in Zweden, hij heeft een drietal jaar van zijn leven in Göteborg gewoond.

Dhr. Kimpe zal het eerste deel van het industrieel tweeluik op zich nemen. Hij zal spreken over ‘De Cliënt aan het stuur?’

 

Norbert.D'herckers
Dhr. Norbert D’herckers
zal het tweede deel van het industrieel tweeluik op zich nemen. Hij zal spreken over ‘Efficiënt en toch cliëntgericht?’.

Dhr. D’herckers is Global Procurement Director bij AkzoNobel in Amsterdam. Hij is verantwoordelijk voor Proces & Systeemverbetering, Suplier Development & Sustainability en Aankoop Logistieke Dienstverlening.
Hiervoor was hij werkzaam bij Philips, Generic Electrics, Wabco Automotive en Volvo Construction Equipment.
Dhr. D’herckers is Certified 6 Sigma, Black Belt en Lean Expert.

 

 

Esther.van.GervenMevr. Esther van Gerven – Gruintjes is opgeleid in Maastricht als gezondheidswetenschapper en heeft daarna nog een studie bedrijfswetenschappen gedaan in Nijmegen, richting Marketing.

Na haar opleiding vervolgde Mevr. van Gerven  haar loopbaan als consultant in de gezondheidszorg, maar deed ook projecten in de industriële sector.  Na 6 jaar consultancy vervolgde zij haar carrière in het Elisabeth TweeSteden ziekenhuis als zorgmanager. Op dit moment heeft zij de portefeuilles OK, Orthopedie, Geriatrie, Longgeneeskunde en Cardiologie onder haar hoede en is zij samen met Marcel verantwoordelijk voor de inbedding van continue verbeteren in de organisatie vanuit een patiëntenperspectief.

Samen met Dhr. Boonen (foto volgt) zal ze het verhaal vertellen van het Elizabeth TweeSteden Ziekenhuis uit Tilburg.

In 1980 is Dhr. Marcel Boonen  zijn loopbaan begonnen in het St. Elisabeth Ziekenhuis. Na een aantal jaren te hebben gewerkt op de Intensive Care heeft hij de overstap gemaakt naar de Neurologie waar hij als teamleider heeft gewerkt. Van 1998 tot 2007 was hij hoofd van KNO, Oogheelkunde en de laatste 7 jaar van de orthopedie. Per 1 juli 2016 is Marcel strategisch adviseur Continu Verbeteren en Menslievende zorg binnen het ETZ geworden.

 

Wil je er ook zeker bij zijn? Schrijf je dan nu al in!
Dit kan tot 18 mei!

Opgelet:

Annuleren kan kosteloos t.e.m. 8 mei 2017 door een e-mail te sturen naar info@zorgondersteuning.be
Wie annuleert na 8 mei en ten laatste 48 uur voor het congres, wordt een administratieve kost van € 75,00 (excl. BTW) aangerekend.
Wie later dan 48 uur voor het congres annuleert, is het volledige bedrag verschuldigd.

 

Deze vzw draagt de steun van Flanders Care

Flanders-care


Scroll to Top